Szeretettel köszöntelek a Kertészet klubban közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz ! és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz képeket, fórumozhatsz a többiekkel,vagy blogolhatsz.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
István Halhóber
Kertészet klub- valamikor a  szórakozás klubja volt. vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kertészet klubban közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz ! és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz képeket, fórumozhatsz a többiekkel,vagy blogolhatsz.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
István Halhóber
Kertészet klub- valamikor a  szórakozás klubja volt. vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kertészet klubban közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz ! és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz képeket, fórumozhatsz a többiekkel,vagy blogolhatsz.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
István Halhóber
Kertészet klub- valamikor a  szórakozás klubja volt. vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kertészet klubban közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz ! és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz képeket, fórumozhatsz a többiekkel,vagy blogolhatsz.
Ezt találod a közösségünkben:
        Üdvözlettel,
István Halhóber
Kertészet klub- valamikor a  szórakozás klubja volt. vezetője      
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
 
Bejelentkezés
Húsvéti 
                ünnepkör
Húsvét 
                a keresztény világ legnagyobb ünnepe, Jézus 
                kereszthalálának és feltámadásának emlékére.
 A zsidó vallásban Pészachkor 
                ( jelentése elkerülni, kikerülni ) ünneplik az egyiptomi rabságból 
                való szabadulást. Magyarul a kovásztalan kenyér (macesz) ünnepének 
                is nevezik, mert a fáraó annyi időt sem hagyott a zsidóknak az 
                Egyiptomból való távozásra, ameddig a kenyerüket megkeleszthették 
                volna, ezért a vízből és lisztből gyúrt kelesztés nélküli maceszt 
                (pászkát) ették. Eredetileg a két ünnep időben egybeesett, majd 
                325-ben a niceai zsinat a keresztény húsvétot a tavaszi 
                napéjegyenlőséget (március 21.) követő első holdtölte utáni 
                vasárnapra tette. Mivel ez az időpont évről-évre változó, a Húsvét 
                ún. mozgó ünnep. Az ünnepet megelőző 
                40 nap a nagyböjt, Jézus 40 
                napos pusztai böjtjének emlékére,a felkészülés, a lelki és testi 
                megtisztulás ideje.

Számos 
európai nyelvben 
                a zsidó Pészachból eredeztetett szavak a 
                Húsvét megfelelői: Pascua (spanyol), Páscoa (portugál), Pasqua 
                (olasz), Paque (francia), Paste(román).
                Főleg germán nyelvterületen viszont az Ostara 
                istennő (a túlvilág istennője, ünnepe 
                a tavaszi napéjegyenlőségkor volt) nevéből eredő Easter, Oster 
                elnevezés honosodott meg, mely a kereszténység előtti, pogány 
                tavaszünnepekre emlékeztet.
|   |   | 
| Húsvéti képeslapok a XX. század elejéről | |
Jézus 
                kereszthalálának története
A 
                húsvétot megelőző vasárnapot nevezik virágvasárnapnak, 
                Jézus Jeruzsálembe való bevonulásának emlékére. Jézus szamárháton 
                érkezett a városba, a nép virágokat, pálmaágakat hintett lába 
                elé, így dicsőítette. A főpapok, akik rossz szemmel nézték Jézus 
                tanításait, úgy döntöttek, hogy tanítványai körében elfogják, 
                s az áruláshoz megnyerték Júdást. Az utolsó 
                vacsorát (a zsidó Pészah ünnepén) Jézus tanítványai körében 
                költötte el.

Kernstok 
                Károly: Utolsó vacsora
Kenyeret nyújtott tanítványainak, és ezt mondta: "Vegyétek, ez az én testem", és bort, mondván: "Igyátok, mert ez az én vérem." A vacsora után Jézus tanítványaival a Getsemáné kertbe ment, s arra kérte őket, hogy virrasszanak vele. A tanítványok azonban elaludtak, nem virrasztottak mesterükkel. Itt a Getsemáné kertben árulta el Júdás egy csókkal Jézus kilétét a katonáknak, akik elhurcolták.

A 
                Getsemáné kert
 
Mivel Jézus azt állította 
                magáról, hogy Isten fia, istenkáromlással vádolták, a nemrég még 
                éljenző tömeg gyalázkodott, Péter pedig, aki leghűségesebb tanítványa 
                volt megtagadta, hogy ismeri. A katonák a római helytartó Poncius 
                Pilátus elé hurcolták, aki a népre bízta Jézus bűnösségének 
                megítélését. A tömeg Jézust bűnösnek ítélte, Pilátus pedig megmosta 
                kezeit, ezzel jelezve, hogy Jézus halála nem az ő kezéhez tapad.

Maes: 
                Krisztus Pilátus előtt
A foglyot töviskoszorúval 
                megkoronázták és így gúnyolták,: "Íme a zsidók királya!" 
                Ezután a kereszttel a vállán Jézus elindult a Golgota 
                hegyre, ahol megfeszítették.

A 
                Via Dolorosa, Jézus keresztútjának színhelye Jeruzsálemben
Halálakor a jeruzsálemi templom oltárát díszítő kárpit megrepedt, a föld megnyílt. A sziklasírhoz, ahová temették, őröket állítottak a főpapok, hogy el ne lopják a testet, hisz a jövendölés szerint, a halál utáni harmadik napon elhagyja Jézus a sírját. Vasárnap három asszony, köztük Jézus anyja is, finom kenetekkel a sírhoz mentek, mely nagy földindulás közepette föltárult, megjelent egy angyal, s jelentette, hogy Jézus nincs már ott, föltámadott.
|  Caravaggio: Krisztus levétele a keresztről |  Andrea Mantegna: Keresztrefeszítés | 
A 
                nagyhét a magyar népszokások tükrében
A 
nagyböjt utolsó hete virágvasárnaptól 
                húsvét vasárnapig a nagyhét.
                Jézus Jeruzsálembe való bevonulásának emlékére a húsvét előtti 
                vasárnapot virágvasárnapnak nevezzük. Általánosan elterjedt szokás 
                a nagymise előtti barkaszentelés, 
                melyet a pap aztán kioszt a hívek között. ( Virágvasárnap elnevezése 
                a római egyházban Dominicca palmarum 'pálma vasárnap', ezért mediterrán 
                vidékeken ilyenkor pálmaágat vagy olajágat szentelnek. A pálmaszentelés 
                szokása már a VII. században elterjedt volt Itáliában.) 
A megszentelt barkának gyógyító, rontásűző 
                szerepet tulajdonítottak. Gyakorta leszúrták a földbe, azt tartva, 
                hogy elűzi a férgeket. 

Virágvasárnap, 
                Jézus bevonulása Jeruzsálembe
Nagycsütörtökön 
                elhallgatnak a templomok harangjai, azt tartják, a harangok Rómába 
                mentek, ott gyászolják Krisztust. Szokás volt ilyenkor kereplővel 
                zajt kelteni, így gondolták elűzni a gonoszt és így helyettesítették 
                a harangokat. Liturgikus szokás a nagycsütörtöki lábmosás. Általában 
                magas rangú egyházi személyek mosták meg ilyenkor tizenkét szegény 
                ember lábát.
Szintén liturgikus eredetű szokás a pilátusverés 
                vagy égetés. A templomban a gyerekek égtelen zajt csaptak (verték 
                a padokat), vagy a falu határában Pilátust jelképező szalmabábut 
                égettek. Elterjedt szokás nagycsütörtökön a virrasztás, annak 
                emlékére, hogy Jézus az olajfák hegyén virrasztott. 
Bizonyos vidékeken zöldcsütörtöknek 
                is nevezték, mivel ezen a napon zöld növényekből készült ételeket 
                főztek (sóska, spenót...), a bő termés reményében.
Nagypénteken 
                halt kereszthalált Jézus. A keresztények körében a bűnbánat, a 
                mély gyász és a szigorú böjt napja. A templomokban az oltárakat 
                letakarják, a harangok némák. Ezen a napon a passiojátékok, élőképes 
                felvonulások világszerte ismert szokások. Rómában minden évben 
                a Pápa közreműködésével elevenítik fel a keresztút 
                (Via Crucis) stációit.
|  II. János Pál pápa a kereszttel Rómában |  Via Crucis - Jeruzsálem | 
|   |   | |
| El Greco: Via Crucis | M. Grünewald: Keresztvitel | 

Húsvéti 
                passio Kubában
Nagypéntekhez 
babonás 
                félelmek kötődnek a paraszti életben. Tiltották az állattartással, 
                földműveléssel kapcsolatos munkákat, nem sütöttek kenyeret (mert 
                kővé válik), nem mostak (mert a ruha viselőjébe villám csapna), 
                nem fontak. 
                A víznek, mint ősi pogány tisztulás szimbólumnak mágikus erőt 
                tulajdonítottak. Nagypénteken napfelkelte előtt friss kútvízzel 
                vagy patakvízzel kellett mosakodni, az védett a betegségek ellen. 
                Ezt a hajnali vizet aranyvíznek nevezték. Az állatokat is kihajtották 
                a patakhoz itatni, és le is fürösztötték őket, hogy ne legyenek 
                betegek. Szokásban volt a határjárás, határkerülés is. Ilyenkor 
                a férfiak a templom előtt gyülekeznek, csoportosan mennek a határba, 
                ahol zajkeltéssel, kerepléssel űzték el az ártó erőket a földekről.
Nagyszombaton 
                véget ér a 40 napos böjt, és újra megszólalnak a harangok. Legjelentősebb 
                eseményei a nagyszombatnak a víz- illetve tűzszentelés. Katolikus 
                templomokban a gyertyát a megszentelt tűz lángjáról gyújtják meg. 
                Az új tűz gyújtása a remény szimbóluma is. Jellegzetes szokás 
                még a feltámadási körmenet szombat estéjén.

Tűzszentelés- Németország
Húsvét 
                vasárnapján 
                a kereszténység legnagyobb ünnepét, Jézus feltámadását 
                ünnepli. Ünneplése a VIII. század körül vált általánossá, bár 
                már a III. századból vannak adatok, melyek húsvét vasárnap megünneplésére 
                utalnak. Ezen a napon a reggeli mosdóvízbe sok helyütt piros tojást 
                tettek, ennek egészségvarázsló szerepet tulajdonítottak. Női munkákat 
                tiltó nap volt, nem szabadott seperni, főzni és mosni sem. Az 
                állatokat sem fogták be ezen a napon. A húsvéti szertartásokhoz 
                kapcsolódik az ételszentelés szokása. 
                A sonkát, bárányt, tojást, kalácsot a templomban megszenteltették, 
                ezután mágikus erőt tulajdonítottak neki. A morzsából vittek az 
                állatoknak is, hogy jól szaporodjanak, egészségesek maradjanak. 
                A sonka csontját a gyümölcsfára akasztották vagy a földekre vitték 
                a jó termés reményében.
                Vasárnap hajnalán szokásban volt a Jézuskeresés. 
                Ilyenkor sorban felkeresték a falubéli kereszteket. A Zöldágjárás 
                szép szokása tipikus tavaszi, a természet megújhodását ünneplő 
                énekes játék. A lányok kettes sorban állva, felemelt kezükből 
                sátrat formálva, énekelve haladtak végig a falun (Bújj, bújj zöld 
                ág...). Bizonyos vidékeken szokás a vasárnapi napfelkeltét valamely 
                magaslaton nézni, hiszen a felkelő nap is a feltámadás szimbóluma.
Húsvét hétfő 
                a magyar népéletben a locsolkodás napja. 
                A szokásról már XVII. századi írásos emlékek is fennmaradtak. 
                A víz megtisztító, megújító erejébe vetett hit az alapja ennek 
                a szokásnak, mely aztán polgárosodott formában (kölnivízzel locsolás) 
                megmaradt a városokban napjainkig. Bibliai eredetet is tulajdonítanak 
                a locsolkodás hagyományának, eszerint a Krisztus sírját őrző katonák 
                a feltámadás hírét vevő, ujjongó asszonyokat igyekeztek lecsendesíteni 
                úgy, hogy lelocsolták őket. Vidéken egykor kútvízzel, vödörből 
                locsolták le a lányokat, sőt egyes vidékeken a patakban megfürösztötték 
                őket, sajnos ha hideg volt húsvétkor bizony betegség is származhatott 
                ebből. 

Török 
                János: Húsvéti locsolkodás
Erdély 
bizonyos 
                vidékein a fiúk a kiszemelt lány (amelyik a legjobban tetszik 
                nekik) kapujára nyírfaágat tűznek, másnap pedig csapatostul kérnek 
                bebocsáttatást, és kíméletelenül megöntözik vödörből a választottjukat. 
A 
                lányok a locsolóknak festett (piros vagy hímes) tojást adtak cserébe. 
                A tojásfestésnek komoly hagyományai 
                vannak Magyarországon. Természetesen az asszonyok, lányok dolga 
                volt, vidéken a házaknál természetes anyagokkal festették a tojásokat, 
                például hagyma héjával, zöld dió főzetével. A tojás írásának, 
                azaz a cirkalmas minták készítésének legegyszerűbb módja az, ha 
                a mintát viasszal készítik el, majd a tojást festékbe mártják. 
                Így a mintát a viasz miatt nem fogja be a festék. Vannak olyan 
                tájegységek, ahol kezdetben csak a köszöntő mondás volt divatban, 
                a locsolkodás szokását csak a XX. században vették át (bukovinai 
                székelyek). 
Dunántúlon a locsolkodással egyenértékű szokás 
                volt a vesszőzés. Sibának nevezték 
                a vékony általában fűzfavesszőből font korbácsot, mellyel a legények 
                megcsapkodták a lányokat. A vesszőre a lányok szalagot kötöttek 
                és a fiúkat borral vendégelték meg. 
 

Tojásfestés 
Fehérvasárnap 
                vagy mátkáló vasárnap a húsvétot követő vasárnap. A római katolikusoknál 
                a húsvéti ünnepkör zárónapja. 
Jellegzetes 
                szokása ennek a napnak a komálás vagy mátkálás. 
                A szokás a lányok (ritkábban lányok és fiúk ) közötti barátság 
                megpecsételéséről szól. Komatálat küldtek egymásnak gyümölccsel, 
                borral, hímes tojással, süteménnyel. 
 
 
A 
                nagyböjt és a tradicionális húsvéti ételek
A nagyböjt a Húsvétot megelőző 40 napos időszak 
                (szintén negyven napig tart a Ramadan, a muzulmánok böjtje) hamvazószerdától 
                húsvét vasárnapjáig terjed. Hamvazószerda 
                elnevezése egyházi szokásra utal, a múlt évi megszentelt barkát 
                elégetik, hamuját a pap megszenteli, s keresztet rajzol vele a 
                hívek homlokára, annak bizonyságára, hogy a halandók porból lettek, 
                s porrá lesznek. A hamvazkodásnak egészségmegőrző szerepet tulajdonítottak. 
                Ezen a napon elsikálták a zsíros edényeket, mert zsírt a következő 
                40 napban nem ettek. 
                Böjt idején tilos volt a bál, a mulatság, de a lakodalom is. Általános 
                volt az a szokás is, hogy a lányok ilyentájt fekete vagy sötétebb, 
                dísztelenebb, egyszerűbb ruhákat hordtak. A néphagyomány szerint 
                ilyenkor húst vagy zsírt, zsíros ételt enni tilos. Csak kenyeret, 
                zöldséget, gyümölcsöt, illetve ezekből készült meleg ételeket 
                ehettek. A paraszti étkezésben az év egyéb szakában szokatlan 
                módon vajjal, növényi olajjal főztek. Volt ahol napjában csak 
                egyszer ettek, máshol a tojás és a tejes ételek fogyasztását is 
                tiltották. A szigor az évszázadok alatt fokozatosan enyhült, a 
                XX. századra az vált általánossá a keresztények körében, hogy 
                a hívők a nagyböjt időszakában is csak a pénteki böjtnapot tartják, 
                ilyenkor növényi táplálékot vagy halat vesznek magukhoz. Gyakran 
                került az asztalra cibereleves. Ennek 
                az ételnek az alapja a búza vagy rozskorpa, melyet cserépedényben 
                forró vízzel felöntve néhány napig erjesztenek, majd liszttel, 
                tejföllel behabarják, és főznek még bele kölest vagy hajdinát, 
                hogy laktatóbb legyen. Aszalt gyümölcsökből is főztek tejfölös 
                savanyított levest, néhol ezt is ciberének nevezték. Igen kedveltek 
                voltak a böjti időszakban a hüvelyesek, a borsó, a bab és a lencse. 
                A nagyböjt végeztével a templomban megszentelt ételek kerültek 
                terítékre. Magyarországon tradicionális húsvéti eledel a főtt, 
                füstölt sonka, kemény tojással és tormával. Sok helyütt az ünnepi 
                ételhez nem kenyeret hanem kalácsot esznek. A kalács húsvétkor 
                süteménynek is kedvelt, töltött mákos, diós változatban is készítik. 
                Míg Görögországban a Húsvét elképzelhetetlen báránysült nélkül, 
                nálunk már csak ritkán kerül ez az étel az asztalra. A sonka a 
                hagyományos paraszti életben a téli disznóvágáskor került a füstölőbe, 
                és ezt a nagyböjt alatt természetesen nem lehetett elfogyasztani, 
                csak a böjt elmúltával, Húsvétkor. 
Szimbólumok
A tojás ősi 
                termékenység szimbólum, szinte minden népnél fellelhető. A születés, 
                a teremtés (l.: Kalevala), a megújhodás jelképe. A kereszténységben 
                a feltámadás szimbóluma lett. A tojás szimbolikáját még a baromfitartással 
                nem foglalkozó északi népeknél is felleljük, ők a madarak tojásait 
                gyűjtötték az erdőn. Magyarország területén már az avarkori sírokban 
                is találtak díszített tojásokat. A bukovinai székelyek a nagyhéten 
                felállított jelképes Krisztus-sírba is tesznek díszes tojást.


A másik alapvető húsvéti szimbólum Magyarországon a barkaág, melyet a templomban is megszenteltetnek. Ennek eredete a virágvasárnap ünnepléséhez nyúlik vissza. A mediterrán országokban ilyenkor pálmaágat vagy olajágat szentelnek, a hagyomány szerint ugyanis Jézus jeruzsálemi bevonulásakor az emberek a béke jelképét, pálmaágat tartottak a kezükben. A mi éghajlati viszonyaik közepette természetesen a pálmaág nem áll rendelkezésre, ezért itthon a barka vette át ennek szerepét. Északi országokban, ahol a barka sem nyílik ki Húsvétra, valamilyen éppen rügyező ágat vagy száraz virágokat visznek a templomba virágvasárnapon.

A húsvéti bárány 
                rituális szerepe Magyarországon az utóbbi időben jelentősen csökkent, 
                de ábrázolásokon, képeslapokon még mindig sűrűn találkozni vele. 
                Hazánkban a bárányhús fogyasztása egyre ritkább, bár a múlt század 
                első felében juhtartó vidékeken még gyakori volt a húsvéti tejes 
                (szopós) bárány fogyasztása, amelyet napjainkra szinte teljesen 
                kiszorított a sonka. Mediterrán vidékeken főleg Görögországban 
                és Olaszországban  viszont az ünnepi asztal elmaradhatatlan 
                része a sült bárány. A jelkép eredete bibliai, a zsidók bárányt 
                áldoztak Istennek, és bárányvérrel kenték be házuk ajtaját, így 
                a halál angyala elkerülte őket az egyiptomi rabság évei alatt 
                (elkerülés- Pészach). Jézus kereszthalála is az áldozatot hordozza 
                magában, hiszen halála által váltotta meg az emberiséget (Agnus 
                Dei- Isten báránya). 

A húsvéti nyúl 
                jelképe Németországból ered, nálunk csak a polgárosodással, a 
                XIX. század folyamán honosodott meg. Eredete igen érdekes, a húsvéti 
                Holdban egy nyúl képét vélték felfedezni, azonkívül a nyúl maga 
                is termékenység szimbólummá lett, rendkívüli szaporasága okán. 
                Szintén német hatásra terjed napjainkban az a szokás, hogy a barkaágat 
                feldíszítik kifújt piros tojással, apró figurákkal.

Nyúlfigura 
                a müncheni Húsvét Múzeumból
|   |   | 
|   |   | 
Húsvéti képeslapok a XX. századból - Németország, Anglia
Li- Ma Bt
Információ:
|  |  | 
M Imre írta 5 napja a(z) Közérdekű fórumtémában:
Ha a mosókonyhában a mosómaci mellett feltűnik egy ...
Garáz József 3 hete új képet töltött fel:
Garáz József 3 hete új képet töltött fel:
Garáz József 3 hete új képet töltött fel:
Garáz József 3 hete új képet töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Húsvét...
A sonka ára
Kellemes Húsvéti ünnepeket kívánok sok szeretettel !